18. marts 2009

Stempelkaffe

Foto og Collage: Julie
Flere har spurgt mig, hvad stempelkaffe er, så her kommer en lille forklaring. Først skal jeg sige, at jeg er en rigtig kaffeelsker, der gerne prøver nye typer af kaffe, og eksperimenterer med forskellige ristninger etc. Mit seneste "kaffekøb" er en kaffemølle, så jeg selv kan male kaffebønnerne. De findes i mange forskellige typer, men jeg valgte at købe en gammeldags hos en genbrugsbutik. Jeg synes, at den er nostalgisk og superfin!
Her kommer opskriften på en god kande stempelkaffe:

Det skal du bruge:
1 stempelkande
ca. 45 g groft malet kaffe
1 liter vand

Sådan gør du:

Når vandet har kogt, så vent i 30-45 sekunder med at hælde vandet på bønnerne. Derved får du optimalt udbytte af smags og aromastofferne.

Lad kaffen trække i 4 minutter, tryk stemplet i bund og hæld den derefter forsigtigt over i en termokande.

Så har du den perfekte kop kaffe.

Her kan du se og købe forskellige stempelkander.

God fornøjelse!

1 kommentar:

Anonym sagde ...

behovet for at se:)