5. marts 2009

Parabener

Som I ved, er jeg jo meget interesseret i sundhed og økologi. Derfor besluttede jeg mig for, at tjekke op på hele diskussionen og parabener i cremer. Alle fakta er hentet her

Det er utroligt svært at finde ud af, hvad der er fup og hvad der er fakta! Fatisk virker det som om, at eksperterne heller ikke altid er enige om, hvad der godt og hvad der er skidt, og hvilke bivirkninger de forskellige parabener har.

Fakta

Parabener er en fælles betegnelse for en gruppe af konserveringsmidler, der ofte anvendes i personlige plejeprodukter. Der findes 6 kendte parabener: Methylparaben, ethylparaben, propylparaben, isopropylparaben, butylparaben, isobutylparaben.

De fleste er enige om, at de mest skadelige er butylparaben og isobutylparaben. Alle parabener er i dag lovlige at anvende i kosmetiske produkter med de grænseværdier, som er fastsat i kosmetikbekendtgørelsen.

De største bivirkninger ved parabener er (mener man, det er endnu ikke bevist), at de kan nedsætte mænds sædkvalitet, de kan fremkalde allergi og de kan virke hormonforstyrrende. Især små børn har nemt ved at optage stofferne i kroppen, så her skal man være ekstra forsigtig. Det lyder jo ikke ligefrem som noget, som man har lyst til at smøre sig ind i eller hvad??

Det ser dog ud som om, at mange produkter kun indeholder parabener i så små mængder, at det ikke er skadeligt for kroppen. Meeeen, jeg skal altså forsøge at gå udenom produkter med parabener! Hvad siger ??

Jeg googlede lidt efter produkter uden parabener, og her hvad jeg fandt


Collage: Julie

Jeg fandt desuden ud af at:

"Derfor har Nordisk Miljømærkning besluttet at der ikke længere må produceres Svanemærkede plejeprodukter indeholdende parabener. Forbuddet gælder fra den 1. maj 2008 og omfatter kosmetiske produkter lige fra cremer til deodoranter." (http://www.ecolabel.dk/forbrugere/Parabener/)


Så man kan trygt købe produkter med Svanemærket.

Jeg har præcist købt en ny creme, som jeg er helt forelsket i. Tror I jeg blev glad, da jeg opdagede, der ikke var parabener i?

Er der nogen af jer der ved en masse om parabener og tilsætningsstoffer, så må I meget gerne kommentere indlægget!

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Oj det var intressant, hade ingen aning om att det var så mycket skit i smink. Bra att du skriver om det. Skall kanske börja titta lite noggrannare vad man köper. Hoppas att du har en bra dag, trist väder verkligen!